Go to main content

Rebranding - jak zrobić to dobrze?

Zacznijmy od wyjaśnienia czym w ogóle jest rebranding. Jest to proces mający na celu zmianę nazwy marki bądź wyglądu marki/znaku spowodowany chęcią zwiększenia sprzedaży i/lub unowocześnienia wizerunku firmy.

Na dużą skalę rebranding polega na tym by stworzyć całą nową strategię w oparciu o badania rynku i konsumentów. Następnie opracowanie identyfikacji wizualnej marki, po czym wprowadzenie zmian, czyli nowego wizerunku - do wszystkich kanałów komunikacji z klientem. Ostatnim etapem jest zakomunikowanie zmian poprzez kampanię reklamową zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz firmy.

Rebranding sam w sobie powinien dać korzyści wizerunkowe, finansowe jak i organizacyjne. Poprawa wizerunku marki, satysfakcji klientów oraz odświeżenie marki w świadomości klientów to cześć wizerunkowa.

Z punktu widzenia finansów rebranding może dać oszczędności wynikające z połączenia marek w ramach jednej grupy czy zwiększenie obrotów wynikające z lepszego dostosowania wizerunku do oczekiwań konsumentów.

Pod względem organizacyjnym rebranding może usprawnić procesy w firmie jaki i zwiększyć stopień utożsamienia się pracowników z firmą.

Rebranding Starbucks
Rebranding Pepsi

Na początku trzeba zastanowić się czy rebranding jest mojej firmie potrzebny.

Jeżeli firma istnieje na rynku już długo są szanse, że logo jakim się posługuje nie nadąża za współczesną stylistyką. Rebranding może również pomóc w przypadku spadku wartości marki wynikającego ze zmiany trendów, wejścia nowej konkurencji lub obniżenia renomy.

Możliwe też, że w jakiś sposób ogranicza możliwości wykonywania reklam czy też jest technicznie trudne do nanoszenia na produkty bądź materiały reklamowe. Twoja Firma może również potrzebować rebrandingu jeżeli jej wizerunek przestał być wyrazisty i klienci przestali pamiętać o jej istnieniu. Oczywiście ten ostatni problem można również rozwiązać skuteczną kampanią marketingową ale może to też być doskonała okazja do odświeżenia wizerunku firmy.

Przebudowa wizerunku firmy często jest procesem, którego właściciele firm się boją. Czy to ze względu na to, że boją się, że klienci nie rozpoznają nowej firmy, czy ze względu na zbytnie przywiązanie do aktualnego wyglądu. Firmy często trwają przy wizerunku, który służył im przez lata wyłącznie z sentymentu bądź obaw, podczas gdy dobrze zorganizowany rebranding z nowym atrakcyjnym wizerunkiem może nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale i sprawić że firma nabierze wiatru w żagle na dalszy rozwój.

Oczywiście rebranding nie musi stanowić rewolucji. W wielu przypadkach rebranding może być procesem polepszenia aktualnego wizerunku zamiast wprowadzenia diametralnych zmian.

Spotyka się również rebranding stopniowy, w którym wprowadza się co kilka miesięcy, i z każdą partią materiał reklamowych, drobne zmiany, który delikatnie przybliża się logo do nowego pożądanego wyglądu. Przy tej strategii tracimy okazję zarówno do kampanii reklamowej jak i stworzenia szumu wokół naszej firmy, ale koszt takiego rebrandingu jest stosunkowo niższy.

Dodatkową zaletą jest również mniejsze ryzyko dezorientacji ze strony klientów, a z punktu widzenia właściciela firmy na taki rebranding łatwiej jest się zdecydować. Oczywiście taki proces nie pozwala na znaczną zmianę wizerunku, ponieważ by umożliwić prawie niezauważalną metamorfozę logo modyfikacje muszą być niewielkie.

Patrząc na przykłady rebrandingu w naszym kraju można śmiało stwierdzić, że z czasem ludzie bardzo dobrze akceptują nowe wizerunki firm.

Rebranding PZU zatarł bardzo skutecznie stary wizerunek i teraz firma używa prostego wyrazistego logo, które świetnie podkreśla wartości jakie PZU chce reklamować. Lata temu po połączeniu cyfry + i telewizji n powstał spójny wizerunek nc+. Nawet tak drastyczny rebranding serwisu Tablica pl pod markę olx.pl z czasem wszedł na stałe do świadomości ludzi. Nowy brand OLX też z czasem zostanie przyswojony przez ludzi.

W procesie rebrandingu trzeba przede wszystkim zastanowić się nad tym czego aktualni klienci oczekują od twojej firmy. Twoje nowe logo musi być rozpoznawalne i czytelne, a jego kolorystyka musi dobrze pasować do charakteru Twojej firmy.

Hasło, slogan, motto mogą lepiej określać to czym się aktualnie zajmuje w stosunku do tego jakie było poprzednie. Oczywiście rebranding nie może się ograniczyć do zmiany szyldu, przeprojektowania logo, wydrukowania nowych wizytówek, papieru firmowego czy zmiany strony internetowej, ale również w innych sferach działania firmy i to w sposób spójny.

Jeżeli zdecydujesz się rebranding warto przygotować dla grafika lub agencji reklamowej, którym zlecisz taki proces, wytyczne. Takie wytyczne powinny zawierać dotychczasowe mocne strony, kluczowe dla działania firmy produkty i usługi, plany rozwoju na przyszłość, dostrzegane problemy oraz warunki jakie nowy wizerunek musi spełniać.

W historii są przypadki nieudanych zmian wizerunku. Takich z których firmy musiały się nawet wycofywać, ale w większości przypadków rebranding jest po prostu naturalnym procesem dla każdej firmy, która tego potrzebuje. Klienci natomiast z czasem prawdopodobnie przywykną do zmienionego wizerunku i docenią go.

Instagram rebranding

Masz pytania? Zadzwoń! +48 661 122 514 lub napisz info@logowizerunek.pl