Logo dla nowej firmy
Co powinien wiedzieć każdy zakładający firmę?
Logo to ważny element życia każdej firmy. Wielu ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy ponieważ robiÄ… to już podÅ›wiadomie. Dla wielu osób już sam kolor i ksztaÅ‚t logo pozwala rozpoznać ulubionÄ… firmÄ™ kurierskÄ…, bank czy sieć restauracji.
WiÄ™kszość z tych firm na poczÄ…tku dziaÅ‚alnoÅ›ci posiadaÅ‚a zupeÅ‚nie inne logotypy i z czasem ewoluowaÅ‚y by być bardziej praktycznymi lub wspóÅ‚czesnymi. Jeżeli profil firmy lub jego grupa docelowa zmieniajÄ… siÄ™ może również zajść potrzeba zmiany wizerunku.
Jeżeli jesteś zdecydowany na założenie swojej nowej firmy zapewne wiesz czym chcesz się zajmować, co sprzedawać lub jakie usługi oferować, ale ważne jest też by stworzyć strategię nie tylko biznesową, ale też marketingową.
Ważne jest by dostosować stylistykę znaku do grupy odbiorczej.
JeÅ›li zakÅ‚adasz firmÄ™ budowlanÄ… to logo może nawiÄ…zywać w jakiÅ› sposób to branży budowlanej, jeżeli kwiaciarniÄ™ to motyw kwiatowy bÄ™dzie jak najbardziej na miejscu, a jeżeli jesteÅ› prawnikiem to twoje logo powinno budować pozytywny obraz profesjonalnej firmy.
Trzeba pamiÄ™tać, że dobry projekt logo musi dobrze prezentować siÄ™ zarówno na wizytówce, na stronie internetowej, billboardzie czy też na gadżetach reklamowych takich jak dÅ‚ugopisy.
Jest o tyle ważne, bo wiele osób zajmujÄ…cych siÄ™ tworzeniem Logo nie uwzglÄ™dnia koniecznoÅ›ci przygotowania wersji wektorowej znaku.
W mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, druku, lub mediach cyfrowych logo może być praktycznie dowolnÄ… formÄ™, bo może być zbudowane jako znak kolorowy skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ nawet z drobnych elementów.
Jeżeli natomiast logo nie posiada odpowiednika wektorowego może nie być możliwe wykonanie fizycznego logo do siedziby firmy, haftowanego logo na koszulkach czy też wykonanie matrycy do wykonania gadżetów reklamowych.
Dobrym testem jest zmniejszenie projektu logo i sprawdzenie czy nadal jest czytelne oraz czy nadal wygląda tak samo. Jeżeli tak nie jest to znaczy, że albo font zastosowany w logo jest zbyt mało czytelny (lub zbyt cienki), albo symbol graficzny logo ma zbyt wiele detali czy jest po prostu zbyt skomplikowany.
Jest to tyle ważne, że zarówno trzymajÄ…c wizytówkÄ™ w rÄ™ku czy jadÄ…c drogÄ… i patrzÄ…c na billboard Twojej firmy logo powinno być czytelne.
Profesjonalne Logo musi zawierać komplet plików zarówno wektorowych jak i bitmapowych (do użycia w mediach cyfrowych), majÄ…c taki zestaw do dyspozycji w Å‚atwy sposób można użyć logo tam gdzie jest to potrzebne czy też wysÅ‚ać do agencji reklamowej wykonujÄ…cej dla Ciebie materiaÅ‚y reklamowe.
Zazwyczaj w skÅ‚ad takich zestawów plików wchodzÄ… pliki w krzywych (wektorowe) w takich formatach jak EPS lub PDF, a z formatów bitmapowych sÄ… to pliki JPG, PNG oraz TIFF.
CzÄ™sto firmy w ramach dopeÅ‚nienia kompleksowej obsÅ‚ugi oferujÄ… również do samego projektu Logo wykonanie kompletu grafik do użycia w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych.
Tutaj wybór jest dość duży natomiast w wiÄ™kszoÅ›ci sprowadza siÄ™ do wykonania grafiki w tle na Facebooka/Twittera/LinkedIn i awatara.
Jeżeli jesteÅ› fotografem możesz dodatkowo chcieć by projektant doÅ‚Ä…czyÅ‚ do twojego logo również ramkÄ™ bÄ…dź jakiegoÅ› rodzaju stopkÄ™ którÄ… można wstawiać do zdjęć.
Jeżeli masz konkretny budżet no dziaÅ‚ania reklamowe i chcesz w peÅ‚ni wykorzystać potencjaÅ‚ jaki daje ci nowej Logo warto rozważyć stworzenie ksiÄ™gi znaku, która pozwoli zachować wiÄ™kszÄ… kontrolÄ™ nad tym jak logo wyglÄ…da, a także czy w każdej sytuacji wzmacnia spójny wizerunek firmy.
To ostatnie jest o tyle ważne, że wiele firm w momencie gdy majÄ… już piÄ™kne nowe Logo zapomina o tym by dalsze dziaÅ‚ania, które prowadzÄ…, również to logo w przemyÅ›lany sposób wykorzystywaÅ‚y i prezentowaÅ‚y.
Nie ma nic gorszego niż dobre logo, które później niedbale jest wstawiane sposób nieprzemyÅ›lany w różne grafiki, co tak naprawdÄ™ burzy caÅ‚oÅ›ciowy odbiór marki zamiast jÄ… wzmacniać.
Jak dopasować zakres działań promocyjnych do budżetu?
Z czasem, działania reklamowe najlepiej jest dopasować do tego co do tej pory się sprawdzało najlepiej. Na początku natomiast trzeba zastanowić się jak najłatwiej będzie dotrzeć do swojej grupy docelowej. Jest to część strategii marketingowej.
W przypadku firm które prowadzÄ… dziaÅ‚alność w sposób stacjonarny czyli prowadzÄ…c sklep lub salon najlepiej zacząć od kampanii offline, która bazuje na mediach drukowanych, by w Å‚atwy i szybki sposób przyciÄ…gnąć klientów do odwiedzenia nas i przekonania siÄ™ o jakoÅ›ci naszych produktów i usÅ‚ug lokalnie. Z czasem rozbudowujÄ…c grupÄ™ docelowÄ… dalej od siedziby.
By zwiÄ™kszyć szanse, że klient wróci do nas na pewno warto zadbać (oczywiÅ›cie poza dobrÄ… obsÅ‚ugÄ…) o program lojalnoÅ›ciowy. W przypadku salonów kosmetycznych dobrze sprawdza siÄ™ kupon rabatowy, który daje zniżkÄ™ na któryÅ› kolejny zabieg, restauracja mogÅ‚aby siÄ™ pokusić o karty zniżkowe, a cukierniÄ™ do zamówienia może dawać próbkÄ™ innego wypieku.
PamiÄ™tać należy, że zawsze lepiej jest dać coÅ› gratis/dodatkowo w ramach zachÄ™ty niż dawać rabat do pierwszego zamówienia. Obniżka ceny na wstÄ™pie umniejsza wartość usÅ‚ugi i nie jest pamiÄ™tana tak pozytywnie niż coÅ›, co klient otrzyma ponad standard.
Jeszcze mocniej utrwala się pozytywnie gdy ten bonus jest dodawany bez wcześniejszego reklamowania - jako gest hojności.
W zasadzie każdy biznes może zachÄ™cić do udostÄ™pnienia adresu e-mailowego/telefonu klientów w celu późniejszego wysyÅ‚ania newslettera reklamowego lub SMS swoim klientom, który zawierać bÄ™dzie aktualne oferty promocyjne.
W przypadku sprzedaży stacjonarnej bardzo ważne jest ułatwienie trafienia do naszej firmy bądź sklepu poprzez atrakcyjny tablice informacyjne.
Bardzo ważnym jest również reklamowanie siÄ™ dalej od miejsca gdzie dziaÅ‚amy poprzez banery reklamowe lub billboardy.
DecydujÄ…cym czynnikiem może być sam wyglÄ…d sklepu - zarówno elewacji bÄ…dź witryny jaki wnÄ™trze.
Osoba stojąca przed naszym sklepem lub salonem nie powinna zastanawiać się długo czy to na pewno to miejsce oraz co w tym miejscu można kupić lub załatwić.
Jeżeli zależy nam by przyciÄ…gnąć klientów bardziej zamożnych na pewno warto zainwestować w wyglÄ…d zewnÄ™trzny, który da poczucie wysokiej jakoÅ›ci produktów czy usÅ‚ug oferowanych w Å›rodku.
Dobrej jakoÅ›ci kasetony reklamowe, również podÅ›wietlane, oraz estetycznie i gustownie wykonana witryna na pewno podniosÄ… prestiż sklepu i zachÄ™cÄ… bardziej wymagajÄ…cych klientów.
Sklepy internetowe
Reklama w przypadku sklepów internetowych powinna odbywać siÄ™ na trzech różnych pÅ‚aszczyznach.
PierwszÄ… pÅ‚aszczyznÄ… jest sama obsÅ‚uga zakupu: tutaj warto zadbać również o kupon rabatowy doÅ‚Ä…czany do wysyÅ‚anego zamówienia lub materiaÅ‚y reklamowe zawierajÄ…ce informacje o produktach, na których sprzedaży szczególnie nam zależy.
DrugÄ… pÅ‚aszczyznÄ… jest sam sklep internetowy dziÄ™ki któremu w sposób atrakcyjny możemy zachÄ™cić do kupienia produktu, który dana osoba szuka ale i innych produktów, które mogÄ… jej siÄ™ spodobać. Dobrym narzÄ™dziem sÄ… tutaj slidery (duże grafiki promocyjne) na gÅ‚ównej stronie sklepu oraz reklamy na podstronach.
TrzeciÄ… pÅ‚aszczyznÄ… jest kontakt poza samym sklepem zarówno przez mailing jak i prowadzenie komunikacji z klientami poprzez media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe.
Ważne wskazówki przy tworzeniu logo
MajÄ…c to wszytko na uwadze trzeba sobie uzmysÅ‚owić jak ważnÄ… rolÄ™ w tych wszystkich dziaÅ‚aniach peÅ‚ni projekt logo. Reklama i marketing sÄ… dziaÅ‚aniami pochÅ‚aniajÄ…cymi jakÄ…Å› część budżetu firmy dlatego warto zadbać o to by ta inwestycja miaÅ‚a jak najwiÄ™kszÄ… szansÄ™ zwrócić siÄ™.
Pamiętaj, że najlepsze logotypy są proste, piękne, unikalne i mają w sobie to coś. Ważne jest by logo było ładny akcentem na projektowanych reklamach, a nie dominowało kompozycję i zaburzyło przekaz.
ReklamujÄ…c produkt czy usÅ‚ugÄ™ projekt powinien gÅ‚ównie eksponować wÅ‚aÅ›nie to co reklamujemy, a logo firmy powinno stanowić coÅ› w rodzaju podpisu.
Nie musi zawierać peÅ‚nej nazwy firmy ani prezentować w sposób dosÅ‚owny tego, co oferujesz ponieważ od tego wÅ‚aÅ›nie bÄ™dÄ… takie media jak strona internetowa, ulotka, billboard, samochód firmowy czy Facebook.
Logo ma tylko te wszystkie działania połączyć by każdy, kto zobaczy dowolną z tych reklam był pewien że to twoja Firma.
Masz pytania? Zadzwoń! +48 661 122 514 lub napisz info@logowizerunek.pl