Co powinien wiedzieć każdy zakładający firmę?

Stephen Niemeier @ pexels.com

Logo to ważny element życia każdej firmy. Wielu ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy ponieważ robią to już podświadomie. Dla wielu osób już sam kolor i kształt logo pozwala rozpoznać ulubioną firmę kurierską, bank czy sieć restauracji. Większość z tych firm na początku działalności powiadała zupełnie inne logotypy i z czasem ewoluowały by być bardziej praktycznymi lub współczesnymi. Jeżeli profil firmy lub jego grupa docelowa zmieniają się może również zajść potrzeba zmiany wizerunku.

Jeżeli jesteś zdecydowany na założenie swojej nowej firmy zapewne wiesz czym chcesz się zajmować, co sprzedawać lub jakie usługi oferować. Ważne jest by dostosować stylistykę logo do grupy odbiorczej. Jeśli zakładasz firmę budowlaną to logo może nawiązywać w jakiś sposób to branży budowlanej, jeżeli kwiaciarnię to motyw kwiatowy będzie jak najbardziej na miejscu, a jeżeli jesteś prawnikiem to twoje logo powinno budować pozytywny obraz profesjonalnej firmy.

Trzeba pamiętaj że dobry projekt logo musi dobrze prezentować się zarówno na wizytówce, na stronie internetowej, billboardzie czy też na gadżetach reklamowych takich jak długopisy. Jest o tyle ważne, bo wiele osób zajmujących się tworzeniem Logo nie uwzględnia konieczności przygotowania wersji wektorowej znaku. W mediach społecznościowych, druku, lub mediach cyfrowych logo może być praktycznie dowolną formę, bo może być zbudowane jako znak kolorowy składające się nawet z drobnych elementów. Jeżeli natomiast logo nie posiada odpowiednika wektorowego może nie być możliwe wykonanie fizycznego loko do siedziby firmy, haftowanie logo na koszulkach czy też wykonanie matrycy do wykonania gadżetów reklamowych. Dobrym testem jest zmniejszenie projektu logo i sprawdzenie czy nadal jest czytelne oraz czy nadal wygląda tak samo. Jeżeli tak nie jest to znaczy, że albo font zastosowany w logo jest zbyt mało czytelny (lub zbyt cienki), albo symbol graficzny logo ma zbyt wiele detali czy jest po prostu zbyt skomplikowany. Jest to tyle ważne, że zarówno trzymając wizytówkę w ręku czy jadąc drogą i patrząc na billboard Twojej firmy logo powinno być czytelne.

Profesjonalne Logo musi zawierać komplet plików zarówno wektorowych jak i bitmapowych (do użycia w mediach cyfrowych), mając taki zestaw do dyspozycji w łatwy sposób można użyć logo tam gdzie jest potrzebne czy też wysłać do agencji reklamy wykonującej dla Ciebie materiały reklamowe. Zazwyczaj w skład takich zestawów plików wchodzą pliki w krzywych (wektorowe) w takich formatach jak EPS lub PDF, a z formatów bitmapowych są to pliki JPG, PNG oraz TIFF.

Często firmy w ramach dopełnienia kompleksowej obsługi oferują również do samego projektu Logo wykonanie kompletu grafik do użycia w mediach społecznościowych. Tutaj wybór jest dość duży natomiast w większości sprowadza się do wykonania grafiki w tle na Facebooka, awatara (1000 na 1000 pikseli), grafiki na google+, Twittera oraz LinkedIn. Jeżeli jesteś fotografem możesz dodatkowo chcieć by projektant dołączył do twojego logo również ramkę bądź jakiegoś rodzaju stopkę którą można wstawiać do zdjęć.

Jeżeli masz konkretny budżet no działania reklamowe i chcesz w pełni wykorzystać potencjał jaki daje ci nowej Logo warto rozważyć stworzenie księgi znaku, która pozwoli zachować większą kontrolę nad tym jak logo wygląda, a także czy w każdej sytuacji wzmacnia spójny wizerunek firmy. To ostatnie jest o tyle ważne, że wiele firm w momencie gdy mają już piękne nowe Logo zapomina o tym by dalsze działania, które prowadzą, również to logo sposób wykorzystywały i prezentowały. Nie ma nic gorszego niż dobre logo który później niedbale jest wstawiane sposób nieprzemyślany w różne grafiki ,co tak naprawdę burzy całościowy odbiór marki zamiast ją wzmacniać.

Jak dopasować zakres działań promocyjnych do budżetu?

Z czasem, działania reklamowe najlepiej jest dopasować do tego co do tej pory się sprawdzało najlepiej. Na początku natomiast trzeba zastanowić się jak najłatwiej będzie dotrzeć do swojej grupy docelowej.
W przypadku firm które prowadzą działalność w sposób stacjonarny czyli prowadząc sklep lub salon najlepiej zacząć od kampanii offline, która bazuje na mediach drukowanych, by w łatwy i szybki sposób przyciągnąć klientów do odwiedzenia nas i przekonania się o jakości naszych produktów i usług. By zwiększyć szanse, że klient wróci do nas na pewno warto zadbać (oczywiście poza dobrą obsługą) o program lojalnościowy. W przypadku salonów kosmetycznych dobrze sprawdza się kupon rabatowy, który daje zniżkę na któryś kolejny zabieg, restauracja mogłaby się pokusić o karty zniżkowe, a cukiernię do zamówienia może dawać próbkę innego wypieku. W zasadzie każdy biznes może zachęcić do udostępnienia adresu e-mailowego klientów w celu późniejszego wysyłania newslettera reklamowego lub SMS swoim klientom, który zawierać będzie aktualne oferty promocyjne. W przypadku sprzedaży stacjonarnej bardzo ważne jest ułatwienie trafienia do naszej firmy bądź sklepu poprzez atrakcyjny tablice informacyjne. Bardzo ważnym jest również reklamowanie się dalej od miejsca gdzie działamy poprzez banery reklamowe lub billboardy. Decydującym czynnikiem może być sam wygląd sklepu - zarówno elewacji bądź witryny jaki wnętrze. Osoba stojąca przed naszym sklepem lub salonem nie powinna zastanawiać się długo czy to na pewno to miejsce oraz co w tym miejscu można kupić lub załatwić. Jeżeli zależy nam by przyciągnąć klientów bardziej zamożnych na pewno warto zainwestować w wygląd zewnętrzny, który da poczucie wysokiej jakości produktów czy usług oferowanych w środku. Dobrej jakości kasetony reklamowe, również podświetlane, oraz estetycznie i gustownie wykonana witryna na pewno podniosą prestiż sklepu i zachęcą bardziej wymagających klientów.

Firmy działające głównie w Internecie można podzielić na dwie kategorie.
Pierwsza i najważniejsza dla większości klientów to sklepy internetowe. Reklama w przypadku sklepów internetowych powinna odbywać się na trzech różnych płaszczyznach. Pierwszą płaszczyzną jest sama obsługa zakupu: tutaj warto zadbać również o kupon rabatowy dołączany do wysyłanego zamówienia lub materiały reklamowe zawierające informacje o produktach, na których sprzedaży szczególnie nam zależy. Drugą płaszczyzną jest sam sklep internetowy dzięki któremu w sposób atrakcyjny możemy zachęcić do kupienia produktu, który dana osoba szuka ale i innych produktów, które mogą jej się spodobać. Dobrym narzędziem są tutaj slidery (duże grafiki promocyjne) na głównej stronie sklepu oraz reklamy na podstronach. Trzecią płaszczyzną jest kontakt poza samym sklepem zarówno przez mailing jak i prowadzenie komunikacji z klientami poprzez media społecznościowe.

© Mike @ pexels.com

Ważne wskazówki przy tworzeniu logo

Mając to wszytko na uwadze trzeba sobie uzmysłowić jak ważną rolę w tych wszystkich działaniach pełni projekt logo. Reklama i marketing są działaniami pochłaniającymi jakąś część budżetu firmy dlatego warto zadbać o to by ta inwestycja miała jak największą szansę zwrócić się. Pamiętaj, że najlepsze logotypy są proste, piękne, unikalne i mają w sobie to coś. Ważne jest by logo było ładny akcentem na projektowanych reklamach, a nie dominowało kompozycję i zaburzyło przekaz. Reklamując produkt czy usługę projekt powinien głównie eksponować właśnie to co reklamujemy, a logo firmy powinno stanowić coś w rodzaju podpisu. Nie musi zawierać pełnej nazwy firmy ani prezentować w sposób dosłowny tego, co oferujesz ponieważ od tego właśnie będą takie media jak strona internetowa, ulotka, billboard, samochód firmowy czy Facebook. Logo ma tylko te wszystkie działania połączyć by każdy, kto zobaczy dowolną z tych reklam był pewien że to twoja Firma.