Logo jest obrazem, który powinien reprezentować Twoją firmę dobrze. Zadaniem logo jest przekazanie energii, którą chciałbyś się podzielić z ludźmi.
Źle zaprojektowane logo może zniszczyć wiele planów oraz źle reprezentować firmę i odstraszyć.
Są pewne generalne zasady które powinno spełniać każdy dobre logo.

© stevepb @ pixabay

Ilość kolorów
W rzadkich przypadkach użycie wielu kolorów wręcz przejść kolorystycznych w logo jest uzasadnione. Powinny się one wtedy ograniczyć do samego symbolu graficznego, a nie do napisu. Ważne jest tutaj równowaga - jeżeli znak jest wielokolorowy to najlepiej by cześć tekstowa była w miarę stonowana. Zazwyczaj dąży się do tego by logo zawierało nie więcej niż 2 kolory główne.

Dobór fontów (potocznie zwanych czcionkami)
Najważniejszą zasadą w projektowaniu logo jest to by tekst był w nim maksymalnie czytelny. Elementy tekstowe nie powinny zbytnio na siebie nachodzić i zachować przestrzeń między znakami, co sprawi, że w mniejszej wersji logo nadal zachowa czytelność. Stylistyka napisów powinna być dobrana do charakteru firmy i tutaj w przypadku bardziej formalnych firm stosuje się głównie fonty proste i nowoczesne natomiast w przypadku mniej formalnych firm, szczególnie których grupą odbiorców są młodzi ludzie specyfika pozwala na większą swobodę. Należy pamiętać że pomimo swobody stylistycznej tekst zawsze musi być czytelny.

Kompozycja
Powinno się dążyć do tego by logo mogło być samo w sobie spójnym zamkniętym znakiem. Niezależnie czy będzie bardziej wyśrodkowane, zamknięte w jakimś kształcie czy z symbolem po jednej stronie. Dobre Logo powinno wyglądać dobrze użyte samodzielnie, Ale również komponować się dobrze z innymi elementami w projekcie.
Należy również pamiętać, żeby ograniczyć ilość informacji w logo do absolutnego minimum. To że firma ma nazwę z napisem “spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” nie znaczy, że to musi być zawarte logo.

Kolory
Poza ilością kolorów w logo ważny jest również ich dobór. W przypadku logo monochromatycznych sprawa jest dość prosta, bo nie posiada innych kolorów i musi pracować dobrze głównie swoim kształtem. W przypadku dwukolorowych logo można zastosować niektóre z popularnych połączeń jak np. szary z pomarańczowym, czerwony z czarnym, fioletowy z różowym… nie ma tutaj konkretnej zasady - ważny jest z instynkt oraz wyczucie. Są pewne połączenia kolorów, które zazwyczaj są wykluczone z praktycznych powodów takie jak czerwony tekst na zielonym tle, ale w każdym przypadku powinno się spojrzeć fachowym okiem na zastosowane kolory.

Detale i cienie
Ilość detali w logo może je zrujnować. Zastosowanie wielu drobnych elementów lub bardzo skomplikowanych obiektów może być nie do odtworzenia w większości materiałów reklamowych, co spowoduje konieczność ich upraszczania. To z kolei sprawi, że cały wizerunek firmy przestanie być spójny. Zastosowanie w logo cieni bądź efektów graficznych np. dymu czy płomienia jest szalenie krótkowzroczne. Takie efekty w wielu zastosowaniach logo będą musiały być usunięte, to z kolei może sprawić, że logo będzie wyglądało na tyle inaczej, że nie będzie rozpoznawalne tak dobrze.

Format i wielkość
Wiele osób pada ofiarą projektantów amatorów, którzy nie rozumiejąc funkcji jaką spełnia logo projektują dla klientów logo w formie bitmapy. Jest to bardzo kusząca perspektywa ponieważ tworzenie bitmapy daje dużo większą swobodę niż tworzenie wersji wektorowej logo, ale niestety to klient z czasem poniesie tego konsekwencje. W swojej pracy wiele razy spotkałem logotypy, które nawet na ekranie komputera wyglądały źle, a już na pewno nie było możliwości przygotowania z nich np. szyldu, kasetonu czy też gadżetów reklamowych. Inną kwestią jest wielkość takiego logo. Klienci często nie są świadomi tego, że logo potrzebne jest w wysokiej rozdzielczości (a najlepiej we wspomnianej wersji wektorowej - np plików EPS, SVG czy PDF) do pewnych rodzajów reklamy, jeżeli przygotowane zostaje amatorsko może nie posiadać takiej wersji. Może to skutkować późniejszym poniesieniem kosztów odtworzenia takiego logo - oczywiście przez klienta.

Symetria
Logo powinno zachować równowagę, ale nie zawsze oznacza to, że musi być symetryczne. Natura człowieka jest taka, że symetryczne rzeczy wydają się być bardziej atrakcyjne, ale możliwe jest by coś niesymetrycznego wyważyć na tyle ładnie, żeby wyglądało również atrakcyjnie. W przypadku projektów niesymetrycznych ważne jest zachowanie równowagi tak by np. jedna strona nie było znacząco zbyt ciężka.

Prawo autorskie
Logo powinno być w 100% zaprojektowana z myślą o Twojej firmie. O ile oczywistym jest, że projektowanie wiąże się z wykonaniem poszukiwań inspiracji wielu projektantów dla szybszego zarobku decyduje się na użycie gotowych symbol z ogólnodostępnych banków zdjęć. Co gorsza często również wykorzystują gotowe pliki pobrane z Internetu w sposób nielegalny bez zgody ich autorów. Wielu projektantów nie przywiązuje również uwagi do legalności fontów jakich używa do projektowania logo, a wiele takich jest ,które dostępne są wyłącznie do użytku osobistego lub wymagają pisemnej zgody autora. Nie wspominam już o używaniu całkiem nielegalnych fontów bez licencji na ich używanie.

Profesjonalny projekt Logo wiąże się z eksperymentowaniem z kształtami oraz szukaniu tego właściwego jedynego, dlatego też wiąże się ono z wymiernymi kosztami, a jego wykonanie wymaga czasu.